Marketing is meer dan alleen online verkoop - Mkb Schakelteam Skip to content

Marketing is meer dan alleen online verkoop

Zeer regelmatig spreek ik ondernemers die, als het om marketing gaat, direct denken aan com-municatie. Zo in de geest van ‘De verkoop loopt achter! Wie belt Google?’.

Zo sprak ik onlangs enkele (startende) ondernemers die deelnamen aan een bijeenkomst op Urk. De Meet-up was door de Bedrijfskring Urk speciaal voor de Jonge Ondernemers Urk geor-ganiseerd. Wat mij in de gesprekken opviel was het volgende:

Social Media: deel niet zomaar wat

Het blijkt dat vrijwel iedereen aan tafel bij het woord marketing meteen aan social media denkt. Instagram wordt veel genoemd, Facebook al wat minder. Een schilder licht toe: “mensen bellen mij altijd voor de meest exotische projecten. Dat klinkt leuk, maar ik kom aan het mooie schilderwerk amper meer toe.”

Goede nieuws dus dat zijn marketing werkt, alleen dat hij er de verkeerde doelgroep mee bereikt.

“Wat voor content deel je dan?” vraagt een ander. “Ja, eigenlijk alleen mijn speciale projecten, die ik moeite waard vind erop te zetten. Dus eigenlijk wel logisch dat ze mij daarvoor weten te vinden…..”.

Kortom: hoe groot of klein je bedrijf ook is, denk goed na over je social media strategie. Welke doelgroep wil je op welke manier wilt overtuigen met jou in zee te gaan.

Marketing is meer dan communicatie

Binnen de marketing spraken we vroeger over de 4 P’s. Nu zijn dat de 3 C’s geworden: cost, communication en customer value. Marketing is echter meer dan alleen productcommunicatie. Marketing betreft immers de activiteit voor het creëren, communiceren en leveren van producten, diensten, visies of doelen die van waarde zijn voor klanten, cliënten of partners. Dat blijkt voor velen toch een eyeopener te zijn.

Sta eens stil bij de vraag: wie is jouw ideale klant eigenlijk en welke toegevoegde waarde lever je? En maak je de voordelen van jouw bedrijf duidelijk genoeg zichtbaar?

Weet wie je doelgroep is en spreek over voordelen, niet over eigenschappen

Tot slot wordt mij de vraag gesteld met welke marketingtips ze de volgende dag aan de gang kunnen. Mijn antwoord: aan het einde van de dag gaat marketing over niets meer en niets min-der dan het beantwoorden van behoeftes van klanten. En de eerste twee vragen waar het altijd om gaat zijn: ‘Is het voor mij?’ en ‘Wat heb ik eraan?’. Sla dus in 2 zinnen plat voor wie je er bent en wat je toegevoegde waarde is. 

En spreek altijd in voordelen, niet in eigenschappen.

–              Vertel niet dat de verf die je als schilder gebruikt is vermengd met 37% Titaandioxide maar vertel dat hij makkelijk afneembaar is met een natte doek.

–              Vertel niet dat je uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden hebt, maar vertel dat wat je écht onderscheidt, bijvoorbeeld dat je het sportschoolabonnement betaalt, of jaarlijks 2 vrije dagen beschikbaar stelt voor vrijwilligerswerk.

–              Vertel niet dat je als presentatiecoach werkt aan de spierkracht van de tong maar vertel dat na afloop van jouw coaching iemand lachend een presentatie geeft aan een zaal van 500 man.

Bert Schonewille – adviseur MKB Schakelteam