MKB’ers opgelet: gemeenten stellen zero-emissie zones in voor bedrijfsvoertuigen. Lichtpuntje: er is subsidie beschikbaar!   - Mkb Schakelteam Skip to content

MKB’ers opgelet: gemeenten stellen zero-emissie zones in voor bedrijfsvoertuigen. Lichtpuntje: er is subsidie beschikbaar!  

Vanaf 1 januari 2025 voeren zo’n dertig grote gemeenten zero-emissiezones in. Bestel- en vrachtauto’s mogen dan alleen in die zones rijden als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Voor de meest schone bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling tot 1 januari 2028.

MKB’ers doen er  verstandig om zich op tijd voor te bereiden op de zero-emissiezones. Maar vooral veel kleine MKB’ers denken dat het niet zo’n vaart zal nemen. Erik Slaaf, duurzaamheidsmanager bij ING Lease, waarschuwt echter. „Ondernemers kunnen straks niet meer bij hun opdrachtgevers komen.”

Wees er op tijd bij

MKB’ers doen er  verstandig om zich op tijd voor te bereiden op de zero-emissiezones. Maar vooral veel kleine MKB’ers denken dat het niet zo’n vaart zal nemen. Erik Slaaf, duurzaamheidsmanager bij ING Lease, waarschuwt echter. „Ondernemers kunnen straks niet meer bij hun opdrachtgevers komen.”

In een interview met de Financiële Telegraaf zegt Slaaf dat het overgrote deel van de nieuw aangeschafte bedrijfswagens nog steeds fossiele brandstofmotoren hebben. Daar schuilt straks het probleem zegt Slaaf, want al zeker dertig gemeenten in Nederland hebben aangegeven per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in te voeren en dat worden er alleen maar meer. Bouwbedrijven krijgen daarnaast te maken met het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). Slaaf tegen de Telegraaf: “Als een gemeente of opdrachtgever dit convenant tekent, betekent het dat je vanaf 2028 met je dieselbus niet meer op de bouwplaats mag komen. En van alle bestelauto’s die in Nederland rondrijden is 30% werkzaam in de bouwgerelateerde wereld.”

Merendeel is nog fossiel

Dat het merendeel van de nieuw aangeschafte bestelwagens nog steeds fossiel is, heeft volgens Slaaf veelal te maken met de aanschafkosten van een elektrisch voortuig die twee keer hoger zijn dan die van een fossiel exemplaar. Ook de verzekering is duurder. „Maar na de hogere investering zijn de kosten gedurende het gebruik lager, omdat je minder kwijt bent aan belastingen, onderhoud en brandstof. Hierdoor zijn de maandelijkse kosten onder de streep in veel gevallen gelijk.” En als je nu toch een nieuwe fossiele bus aanschaft loop je het risico dat je die niet meer kunt gebruiken voor de economische levensduur voorbij is.

Tot 5000 subsidie

Een overstap naar elektrisch is niet zomaar gedaan, zo moet er een laadstation op het terrein komen en moet er gekeken worden waar en wanneer medewerkers hun wagen kunnen opladen. Bent u ondernemer of heeft u een non-profitorganisatie? En overweegt u een nieuwe, volledig uitstootvrije (emissieloze) bedrijfsauto aan te schaffen of te leasen? Vraag dan de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aan voordat u een definitieve overeenkomst sluit. Bij operational lease kan uw leasemaatschappij via de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen tot 5000 euro aanvragen. Tot eind 2023 is nog € 3.062.529 beschikbaar. U kunt de SEBA hier aanvragen