Skip to content

Coronaregelingen: zorg dat de financiële administratie op orde is!  

Sinds medio december 2021 zit Nederland weer in een lockdown om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Niet-essentiële winkels en onder meer de horeca moeten de deuren sluiten. Essentiële winkels, zoals supermarkten, dierenwinkels, opticiëns en drogisterijen, blijven open. Veel ondernemers hebben het moeilijk, maar kunnen gelukkig gebruik maken van allerlei regelingen en steunmaatregelen. MKB Schakelteamadviseur Jeroen van den Burg legt uit waarom het hebben van een volledig bijgewerkte administratie juist voor hen zo belangrijk is.

Om de gedupeerde ondernemers tegemoet te komen zijn er diverse steunmaatregelen van toepassing, zoals de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten) en de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid). Bij eerdere lockdowns konden ondernemers voor de kosten van hun levensonderhoud – onder bepaalde voorwaarden – gebruik maken van de Tozo-regeling voor een uitkering. De Tozo-regeling bestaat echter sinds 1 oktober 2021 niet meer. Ondernemers zijn derhalve nu aangewezen op de Bbz-regeling voor een aanvullende uitkering voor levensonderhoud. De afkorting Bbz staat voor Besluit bijstandverlening zelfstandigen.

Sneller geholpen worden

Welke regeling voor u ook van toepassing is, in alle gevallen geldt dat de uitvoerende instantie om financiële informatie van uw bedrijf zal vragen om de regeling te kunnen uitvoeren. Dat kan bijvoorbeeld gaan om de omzetten per kwartaal, de loonkosten van uw bedrijf of de jaarrekeningen van de afgelopen jaren. Zonder deze informatie kunt u vaak geen gebruik maken van de diverse regelingen. Het is daarom van belang dat uw administratie op orde is, waardoor u snel de benodigde informatie kunt opleveren. Op deze manier kunt u sneller worden geholpen.

Ook na de coronacrisis hebt u wellicht nog behoefte aan financiële ondersteuning. Ook in dit geval is het nodig dat de actuele financiële situatie van uw bedrijf duidelijk is. Zorg er daarom voor dat uw administratie 2021 volledig is bijgewerkt. Vraag uw boekhouder/accountant om uw jaarrekening 2021 aan het begin van 2022 in orde te maken, zodat u snel over de jaarrekening 2021 kunt beschikken.

Hulp door MKB Schakelteam

Als ondernemer moet je veel organiseren, uw administratie is daar een belangrijk onderdeel van. Het MKB Schakelteam kan u hierbij helpen. We hebben daarvoor ook een hulpmiddel gemaakt: de bedrijfsvitaliteitsscan. Met behulp van de scan kunt u zien waar u staat en op welke onderdelen verbetering mogelijk is. Bent u een Flevolandse MKB’er met niet meer dan 10 werknemers en heeft u hulp nodig? Neem dan contact op met het MKB Schakelteam: www.mkbschakelteam.nl of maak direct een afspraak!